fredag 28 mars 2008

Mångfald och hundutställning

Två dagars krasslighet, inte kul. Ont i magen och allmänt matt. Nu känns det dock bättre. Hundarna är ju helt otroliga. De ha legat tätt intill mig nästan hela tiden. Till och med Nietzsche har hållit sig i skinnet. Ja, några små tokryck har han visserligen haft, men ovanligt lite för att vara honom när det händer för lite.

Det är så typiskt att jag ska gå och bli sjuk när jag har som mest att göra på jobbet. På måndag har vi projektmöte och tills dess ska jag ha skrivit en hel del i vår slutrapport. Mitt uppdrag är att lyfta diskussionen om mångfald. Projektet som vi håller på att utvärdera heter "Idéskolor för mångfald" och majoriteten av idéskolorna har relativt bristfälliga kunskaper om vilka konskevenser deras mångfaldsförståelse kan få. Istället för att arbeta med jämlikhet för ögonen förstärker de skillnader och jobbar hårt med att försvenska eleverna. Jag vet att de vill allas bästa, men resultatet blir tyvärr inte alltid det bästa när man till exempel förbjuder elever att tala sitt modersmål i skolan (förutom på modersmålslektionerna). Det påminner om den språkpolitik som fördes i norra delarna av Sverige under 30- och 40-talen, vilken innebar att flera tornedalingar och samer förlorade sitt språk. Nog om detta. Det kommer inte att bli så mycket skrivet i helgen i alla fall eftersom vi ska på utställning i Boden på söndag.

Pippi ska gå i bruksklass för första gången. Ingen av dem är i bästa form så några stora förväntningar har jag inte. Tur att det är roligt att åka på utställning, men självklart vill vi ju alltid vinna! ;-)

Inga kommentarer: