onsdag 20 augusti 2008

Musik hela helgen


Då kastar vi oss över till något helt annat än heternormativitet och homofobi (även om det också finns i överflöd inom folkmusikvärlden, precis som i alla andra världar). Jag är någon form av producent för Folkmusikfesten på Gammlia eftersom det är jag som har satt ihop programmet och kurserna. Men det är gjort i samarbete med visföreningen i stan, VISUM. Gammlia är vårt friluftsmuseum vid Västerbottens museum. Det är nionde gången vi tillsammans med museet arrangerar folkmusikfest i augusti månad. Vädret brukar vara fint, vi hoppas på det i år också! Om någon är intresserad att lyssna på vad vi erbjuder för musik kan ni gå in på Mullin Mallin, Pettersson & Fredriksson och Torbjörn Näsbom. Torbjörn spelar här Bach på sin nyckelharpa. Han är en fantastisk musiker och kan spela allt möjligt, både klassiskt och folkligt. Bland annat har han spelat och turnerat med Anne Sofie von Otter. Programmet är större än så här, men jag har inte ljudprov på alla. På lördag förmiddag är det kulningskurs. Om ni inte vet vad kulning är kan ni lyssna på Rosenbergs sjua. När jag är i skogen brukar jag använda kulning för att ropa in hundarna (fungerar inte alltid på Pippi :-)). Kulning (eller köukning som det heter i Jämtland) är en sångform som funktionellt förut användes för att locka på kor, getter och får vid fäbodar och som karakteriseras av en kraftig tonansats och vibratofri ton i extremt högt register. Fäbodar fanns ju inte i hela Sverige så främst användes det i Dalarna, Gästrikland, Hälsingland, Härjedalen och Jämtland. Men man har givetvis lockat på sina fän även i andra delar av Sverige. Slut på dagens lektion! :-) Nu måste jag jobba!

Inga kommentarer: