tisdag 19 augusti 2008

Föreläsning i Sveriges mest homofoba stad

I går hade jag en föreläsning för gymnasielärare på temat "Vad är heteronormativitet och hur tar det sig uttryck i skolan?" i Örnsköldsvik. Allmänheten var också inbjuden. Det var inte en lätt uppgift. Jag var helt slut när jag kom hem. Jag tror att det var runt 70 personer i aulan och jag fick absolut ingen kontakt med dem. Det satt dock några personer ganska nära till höger som nickade och log emellanåt (när jag försökte vara rolig). Några till och med reste sig och gick ut. Om det här gänget något så när representerar Örnsköldsviks befolkning så förstår jag att staden har blivit utnämnd till Sveriges mest homofoba stad!

När jag var klar kom just de tre personerna fram och vi stod och pratade i nästan en timme. Det gav mig absolut mest av den tid jag var där. För det mesta går jag ifrån en föreläsning och har lärt mig något, och vissst, det gjorde jag väl den här gången också. Ni kan lista ut vad!

2 kommentarer:

Play A While sa...

Oj vad denna typ av föreläsningar behövs!!!! Tur att såna som du finna!!

Anonym sa...

Jag är glad över att du kom till våran homofob-stad och föreläste, för någonstans tror jag att du bidrog till en förändring ändå - även om den kanske sitter långt in hos vissa!

Jag beklagar ännu en gång att jag inte kunde komma och lyssna, hade gärna tagit med dig på Ecce Homo- och In hate we trust-utställningarna och bjudigt på gott eko-fika sen innan bilen tog dig norrut.

I överlag är det inte lätt att "sticka ut" på något vis som bryter mot normen i Övik och jag undrar var kommunen har plats för det i sin Världsklass 2015-plan?

Världen behöver flera som du, Susanne, så keep up the good work!

Massa kramar från anti-homofoben och tillika eko-nörden! ;)

www.ekoblogg.blogg.se