torsdag 23 oktober 2008

Jag har ångrat mig

Jag kommer att fortsätta blogga här. Det blir ingen hemsida på ett tag. Just nu har jag inte så mycket tid (eller ork) till att blogga, men jag är snart tillbaka på banan igen. Poblemet är nog kanske snarare att jag tycker att jag inte har så mycket att säga just nu. Det händer inget speciellt med oss. Vardagen rullar på med mycket jobb och hundpromenader. Jag ser fram emot valpköp till våren. Då ni, då blir det mycket bloggande och bilder.

En sak kan jag berätta i alla fall som hände igår. Musikklasserna i Umeå firar 15 år i år och hade en jubileumskonsert med George Riedel-musik i Stadskyrkan. Jag var där och lyssnade på de skönsjungande barnen och ungdomarna (årskurs 4-9). Nu är det så att jag är agnostiker, på gränsen till ateist, och är väldigt kritisk till att man väljer en kyrka som konsertlokal. Det är gratis, vilket förmodligen är ett viktigt argument för att använda kyrkan. Men skolan skall vara icke-konfessionell (står i läroplanen), vilket jag ser som ett motargument till detta. Det rum man vistas i har betydelse. I mitten av konserten kommer en präst in och ska göra en betraktelse. Jag blev riktigt arg och reste mig upp och gick ut och kom in igen när han var klar. Jag ser det som att kyrkan "passar på" när det är alldeles fullt i kyrkan. Men det här är väl det pris vi får betala för att låna kyrkan till konserter. Alltså, kyrkor ska inte användas som konsertlokaler för skolor! Ett annat problem med musikklassverksamheten i Sverige är att majoriteten av dem som väljer att gå där är vit medelklass. Vad beror det på tror ni? Det finns givetvis många anledningar till det, men kyrkan är en och valet av musik som man jobbar med är en annan. På så sätt rekryterar man inte elever från underrepresenterade grupper såsom arbetarklass och nysvenskar! Vilket fantastisk integrationsprojekt det skulle kunna vara att jobba tillsammans med musik!

1 kommentar:

Sara och Miki sa...

Åh, spännande med ny valp! Vad blir det (ev) för någon. Ja visst är det jag som hade Disney, tack för påhälsning!