tisdag 8 april 2008

Afro Power Dance


Ja vad ska man säga om Afro Power Dance? I kväll var jag och testade för första gången. Jag har smekt gräset, sått frön, målat regnbågar, hoppat omkring med vapen i händerna och dragit på mig stövlar... Jobbigt? Ja! Roligt? Nej! Jag ska garanterat inte gå igen. Vi blev uppmanade av instruktören att känna kontakten med jorden. Vilka förfärliga sterotypa föreställningar om afrikaner som ursprungliga och naturnära som kom till uttryck!
De olika förställningar som finns om Afrika har ett gemensamt: de drar en gräns mellan Europa och Afrika och tillskriver de olika kontinenterna dikotoma egenskaper. Afrika kännetecknas till exempel som det primitiva och irrationella medan Europa framställs som det civiliserade och rationella. Tanken om Afrika som en enhetlig kulturell sfär återkommer ständigt. Många forskare vänder sig emot det underförstådda antagandet om ras som präglar idén att det finns en afrikansk kultur och ett afrikanskt förhållningssätt som är gemensamma för hela kontinentens befolkning inklusive ättlingarna till de slavar som fördes till den amerikanska kontinenten. Allt detta är en nödvändig förutsättning för rasistiska förståelsesystem.
Sverige har en mycket obehaglig historia som spetsnation på rasbiologins område. Hur många vet idag att svenska kronan år 1649 bildade Svenska Afrika Kompaniet, att man de följande århundradena tog aktiv del i den lönsamma triangelhandeln med slavar, och att man besatte en egen slavkoloni, S:t Barthélemy i Västindien? Hur många vet att det var ett svenskt initiativ på 30-talet som kom tyskarna att stämpla ett J i judarnas pass, för att det skulle bli lättare att stoppa dem vid den svenska gränsen?
Ja, i ett sånt här sammanhang får Afro Power Dance mig att känna mig illa till mods!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jätteintressant!
Var var du? I Stockholm, Lund eller Umeå eller var?
Det är ju oerhört många som går på dessa klasser - de är designade av en tjej som heter Cecilia Gustafsson, tror jag, och hon har en hemsida. Hon säljer sina program; musiken och instruktionerna och de som använder dessa måste hålla sig till hennes upplägg. Hennes ord om att smeka gräset, så frön, måla regnbågar, hoppa omkring med vapen i händerna och dra på sig stövlar...
Har du skickat ditt inlägg till henne?
Vad tyckte du om musiken? Den låter ju afrikansk - men det är den kanske inte alls?

Hälsningar
Liang Qiuyun

Susanne Lindström sa...

Jag har inte skickat mitt inlägg till henne. Jag visste inte ens vem det är som har skapat träningsformen! :-) Musiken bestod mest av trummor och det är svårt att lista ut ursprunget. Det känns också lite mindre intressant eftersom hela konceptet presenteras som afrikanskt. Umeå är platsen! Tack för din kommentar!

Anonym sa...

Allt kanske inte kan passa alla. Själv tycker jag att Afropowerdance är den absolut roligaste träningsformen som finns! Jag njuter, dansar och mår bra i kropp och själ och lägger inte stor vikt i huruvuda det bygger på föreställningar eller inte. Det är relativt ovidkommande så länge det får mig att må bra och ingen kommer till skada. Jag tror inte att afrikanerna mår dåligt av att jag sår några frön och tar på mig ett par stövlar.