torsdag 11 september 2008

Ny kör

För några veckor sedan började jag sjunga med en ny kör. Jag har tidigare sjungit i kören Vuxna Röster sedan 1999. Där har ambitionsnivån stuckit iväg lite väl långt för min smak. Att sjunga i VR innebär att man måste öva väldigt mycket hemma och det stämmer inte in i mitt liv just nu. Ett annat aber med den kören är också att det har blivit lite väl mycket religiös musik för min smak, agnostiker som jag är. Den nya kören, Björkstakören, är en uttalad profan kör, vilket passar mig. Dock, nu till helgen ska vi ha körinternat i Åmsele. Och vad tror ni händer då? Jo, vi ska sjunga på en mässa i kyrkan på lördag kväll! En samisk visserligen, men inte mindre kristen för det. Och jag ska kula och sjunga en solovisa. Jag och min vän Krister Stoor, som också sjunger med i kören, ska göra ett pass med svensk och samisk vallmusik. Jag ska locka på och valla kor, getter och får med kulning och lockrop och han ska locka på och valla renar med sydsamisk jojk. Ett litet experiment. Vi har jojkat och sjungit ihop på scenen tidigare så det ska nog gå. För övrigt vann jag jojkslam här i Umeå under samiska veckan i år. :-) Jag har en väldigt fin pokal här hemma som bevis.

7 kommentarer:

Ekonördarna på Lyckobacken sa...

Vad tufft! Jag älskar samisk musik! Vill jättegärna höra någon gång!

Ha det fint!

Kramali

Mona Lindström sa...

Hoppas att inte alla djuren kommer till kyrkan som ni ropar på, eller varför inte. Här i Mora får man nu först ta med sig hundarna till kyrkogården, grundar sig tydligen i att djuren skulle vara hedniska och därför har de ej fått varit med tidigare. Men nu får de följa med mig när jag går dit. Från det ena till det andra vilken härlig blogg du skriver.

Susanne Lindström sa...

Malin: Jag kan jojka för dig någon gång. :-) Sköt om dig och den som ligger i magen!

Mona: Kul att du har hittat till min blogg. Visst vore det roligt om alla djuren kommer till kyrkan. :-) Mina hundar kommer i alla fall (nästan) alltid när jag kular på dem. Men det är ju vana vid de ljuden. Menar du verkligen att man inte har fått ta med sig hundar till kyrkogårdarna?! Har det varit likadant i hela Sverige? Mina hundar har varit på kyrkogården i Skinnskatteberg många gånger. Jag har inte sett någon förbudsskylt! Har du någon egen blogg/hemsida? Jag kommer ingenstans när jag klickar på ditt namn.

Anonym sa...

Självklart får ni komma och hälsa på! Hör bara av er innan!

Play A While sa...

Här kan du numera hitta lite om Monas hundar: http://dogpowers.dinstudio.se/

Anonym sa...

Hej Susanne!
Det är alltid lika intressant att besöka din blogg! Det där med jojk lät intressant också, jag vill gärna höra det snart...
Kram
Anna Lena

Jenny,Nokia och Leo sa...

Låter hur häftigt som helst!!! Jag saknar att sjunga i kör (många år sen nu) och skulle vilja sjunga gospel :D