måndag 17 augusti 2009

Nalovardo & Laisälven (varning: många bilder)

Jag och Enya hade en skön helg i Sorsele. Om ni inte redan visste det kan jag berätta att ortnamnet Sorsele troligtvis kommer från samiskans suorge, som betyder gren.

I lördags var jag och Bodil (min sons sambo) upp på Nalovardo medan Fredrik (min son) och Enya fiskade och latade sig. I söndags åkte vi upp efter Laisälven och njöt av Trollforsen och Vitforsen. Nalovardo är ett naturskönt fjällskogsområde med kalfjäll inramat av Vindelälven och Laisälven. På sommaren kan man vandra, plocka hjortron och blåbär eller bara njuta av den storslagna utsikten. Nalovardo har en stor alpin skidanläggning med backar som passar de flesta. Här finns 2 skidliftar och en barnlift. 14 nedfarter från svart till grönt upp till 2,5 km långa med en största fallhöjd på 314 meter. Snowboardbackar, halfpipe och off-pistområden. I området finns också preparerade och markerade skidspår och skoterleder.

Laisälven, som är Vindelälvens största biflöde, har många vackra forsar och bra fiske på harr och öring. Laisälven har sitt källflöde på drygt 850 meters höjd intill Nasafjäll vid norska gränsen. Älven rinner sedan mer än 17 mil och faller mer än 400 meter i höjd, innan den når utloppet i Vindelälven, en mil norr om Sorsele. På sin väg bildar älven några stora sjöar där den största sjön utgörs av den mer än tre mil långa Storlaisan. Naturtyperna omfattar fjäll, skog och kulturlandskap. Nu några bilder:



Den här myren, som de flesta andra myrar i fjällnära områden, bär på många historier om konflikter mellan samer och nybyggare. Men det kan jag berätta om en annan gång!





















7 kommentarer:

Elisabeth sa...

Inte utan att man får fjällängtan, speciellt denna årstiden. Fjällen skall njutas på sommar och höst

Susanne Lindström sa...

Men jag är mest förtjust i vårvintern och skidåkning på fjället!

Inger sa...

Vilka fantastiskt vackra bilder!!! Tack för att du delar med dig!

Annielie sa...

Åh hejba vilka vackra bilder!

Jenny,Nokia och Leo sa...

Fina bilder! Vi får nog boka in en Norrlandstrip till nästa sommar =)

Ekonördarna på Lyckobacken sa...

Men du måste berätta om konflikterna! Sådant är superintressant!

Förlåt att jag är sämst i världen på att kommentera, men jag läser vartendaste inlägg du någonsin publicerar!!!

Massa kramar

Bodil Häggström sa...

Fina bilder! Det var en rolig helg, alltid lika tråkigt när ni måste åka... Kram!