torsdag 17 september 2009

Stockholm i morgon och handlerkurs i helgen

I går gick Sakari ett kort blodspår. Han började bra, men slutet gick lite sämre. Klöven var placerad i ett skogsrum och skymningen hade börjat falla när vi närmade oss slutet. Sakari stannade och tittade på mig och sa: "Matte, om du går före så kommer jag efter dig. Det ser lite otäckt ut där inne och jag tyckte nog att jag såg ett spöke!" När han väl kom fram till klöven blev han alldeles tokig. Han slängde den hit och dit och lekte alldeles galet med den. Det var väldigt roligt att se honom. Det kommer säkert att gå bättre för honom att spåra med tiden och framför allt när spökåldern är över. Han är jättefånig när han är ute och är lös även dagtid. När vi går bort från bilen är han vid min sida hela tiden och när vi går tillbaka springer han före så att han ska komma snabbt tillbaka till den trygga bilen.
I morgon åker jag till Stockholm. Flygtaxin hämtar mig 05.50. Huvaligen! Representanter från alla etnologiska institutioner i Sverige ska träffas och diskutera hur vi ska samordna våra forskarutbildningar, kanske på sikt starta en nationell etnologisk forskarskola. Jag hoppas att vi blir färdiga i god tid så att jag hinner kolla efter ett par nya skor!
Till helgen ska jag gå handlerkurs för Gerard O'Shea som pudelklubben norra arrangerar. Det ska bli väldigt spännande eftersom jag har hört så mycket gott om honom. Bland annat Sara Forsvall har gått kurs för honom. Hennes omdöme och erfarenhet går att läsa om här.

Inga kommentarer: