fredag 23 maj 2008

Första LC-träningen för i år

Äntligen har vi varit på första LC-träningen för i år. Jag och Nietzsche åkte till Bullmark utanför Umeå för att testa "trassuget". Pippi fick inte följa med eftersom hon löper. Jag måste också erkänna att jag inte skulle ta med henne om inte Antti är med. Hon blir fullständigt galen av att vara i närheten av ljudet från "trasdragaren" (för att inte tala om trasan). Nietzsche tog sin licens förra året och sprang ett prov. I år blir det inte så många prov runt om i Sverige eftersom LC-EM går av stapeln. All energi och kraft går åt till att arrangera det. Dock blir det ett prov i Sunsdvall i augusti och har vi tur får vi vara med i nedre norras klubbmästerskap i Sollefteå. Vi ska åtminstone kolla upp om det är möjligt. Åter till dagens träning. Nietzsche sprang ett väldigt fint lopp. Han följde trasan helt enligt regelboken. Hade en domare bedömt honom hade det blivit många poäng. :-) Vi nöjde oss med ett lopp eftersom det var många hundar som skulle springa. Jag kan också villigt erkänna att jag ville hem och ta ett glas vin nu när jag är på bättringsvägen och det faktiskt är fredag.


I väntan på att banan ska dras färdigt.



Theo "långnos" har svårt att hitta en lagom lång munkorg. Det blev till att specialböja en salukikorg.


Carry On Carizma ska prova att springa första gången. Hon var jätteduktig!


Nietzschepojken väntar tålmodigt på sin tur och ställer upp som modell åt matte!


Raj-Raj var först ut i fältet och gjorde en lysande lopp! Det här är verkligen roligt och alla hundägare brukar vara på lysande humör på LC-träning/prov. Alla väntar på sin tur och pratar och har trevligt under tiden. Det är inte lika spänt som under utställning. Nästa gång får Pippi och husse följa med så att hon får prova en gång också. Det är inte bra att träna för mycket LC. Risken är att hundarna börjar tro att de vet hur trasan ska gå och börjar gena. Tyvärr kan det innbeära att de då springer åt fel håll eller genar åt rätt håll och får poängavdrag. Bästa träningen är över stock och sten i skogen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du gjorde helt rätt som åkte hem! Jag är lite avundsjuk. ;) Vi var hemma efter 23, det blev en lååång kväll.
Theo sprang sitt andra lopp klockrent, så nu ska han fixa licensen innan Sundsvall!