fredag 3 juli 2009

Kalasmiddag

På sommaren vill jag helst att det ska gå fort att laga mat, men det ska vara gott. De flesta dagar tryter dock motivationen. Tur då att det finnas andra som är duktiga. Idag tillagade vi fetaostgratinerade quornfiléer med avocado- och jordgubbssallad. Jag blev inspirerad av ett recept jag hittade på nätet. Det är sällan jag använder recept rakt av när jag lagar mat. Jag blir snarare inspirerad av dem. Jag stekte quornfiléerna och kryddade dem med salt och vitlökspeppar (en krydda vi inte klarar oss utan). Sedan lade jag upp filéerna i ett oljad ugnsfat. Därefter mosade jag ihop fetaost och keso och bredde det på filéerna. In i ugnen för gratinering. Salladen består av mycket jordgubbar, mycket avocado, isbergssallad och svart, röd och vit quinoa. På det häller man en dressing av olja, vinäger och kryddor. Servera med ett gott bröd och ett glas vitt vin. Mums! Det hade suttit fint med sås på grekisk yoghurt, vitlök, örtsalt och basilika, men det kom vi på för sent.




Vovvarna tyckte att det var jättegott med resterna av fetaosten!

1 kommentar:

margit sa...

"Hittat" din blogg när jag sökte på Hjoggsjö. Är från Bergnäs (bodde där som barn). är nu i hemtrakterna och kommer att passera Hjbla Hjoggsjö i morron, lördag...