måndag 10 september 2007

En vanlig måndag

Antti tog som vanligt ut hundarna på morgonpromenaden vid sjutiden. Själv låg jag kvar i sängen och kunde knappt förmå mig att stiga upp. När klockan närmade sig 07.45 hade jag dock inget val. Personalmötet börjar 09.00 och då bör jag vara på plats. Alltså klev jag motvilligt upp ur sängen. Efter den sedvanliga duschen intog jag min frukost som består av en tallrik yoghurt, rostade solrosfrön, Pauluns musli med quinoafrön och ett glas jos samtidigt som jag läste Västerbottens-Kuriren. Den var lika tråkig som vanligt.

Jag sade hejdå till vovvarna och hoppade på cykeln och gav mig av till jobbet. Det tar ca 15 minuter. Jag har lite för nära till jobbet för att det ska bli mer än ett litet motionspass med cykeln. En mil skulle passa mig bra. Jag kom fram precis i tid för att hinna göra mig en macka och fylla kaffekoppen innan personalmötet började. De vanliga frågorna den här tiden på terminen togs upp, antagningssiffror, ekonomi och idéer till nya kurser och utbildningar. Jag var ovanligt trött den här morgonen och orkade inta delta så mycket.

När mötet var slut gick jag till mitt arbetsrum och lade ut nätkursstudenternas inskickade självpresentationer på vår kurswebb. Det tog sin lilla tid och det hann nästan bli lunchtid innan jag var klar. Jag hade ambitionen att innan lunch påbörja arbetet med en föreläsning som jag ska ha den 24 oktober; Genus i kulturliv. Det kommer bland annat att handla om manligt och kvinnligt på scenen. Lunch och trevliga kollegers sällskap gjorde att jag fick lite energi. Jag hann precis skriva några ord på min föreläsning när klockan blev 13.00. Då kom en student från Kulturanalysprogrammet, termin 7, som jag hade avtalat tid med för handledning. Hon ligger efter med sin C-uppsats och ska göra den färdig inom en snar framtid. Vi diskuterade oss fram till en fungerande syftesformulering och hennes nästa steg; disposition och metoddiskussion. Japp, då var klockan nästan 14.30. Jag hjälpte en kollega att lägga upp ett webbalbum där hon ska lägga in bilder och presentationer av nya studenter.

Jag längtade efter hundarna och cyklade hem. De blev lika glada som vanligt när jag kom hem. Jag packade in dem i bilen och åkte iväg till bågskyttebanan så att de fick springa av sig lite. Full fart som vanligt. Därefter åkte jag till Olssons tyger och handlade på mig mer dödskalle-fleecetyg till Pippis vintertäcke. Vi får se när jag sätter mig och syr det. Väl hemma igen satte jag mig med en kaffekopp för att läsa en annan students C-uppsats som handlar om perspektiv på etnisk mångfald i rekrytering inom polismyndigheten. Jag ska handleda honom i morgon 09.00. Enya, som bor hos mig varannan vecka, kom strax innan 17.00 och Antti alldeles efter. Vi lagade middag och diskade undan. Antti gick ut till förrådet och satte dit den nya dörren och jag tog med mig hundarna på en långpromenad. Sedan hamnade jag här vid datorn. Nu, 20.30, är det dags att gå ner och titta på Upp till kamp och sedan ska jag sova och samla kraft till morgondagen. God natt!

Inga kommentarer: