måndag 21 juli 2008

Jim Jarmusch

I kväll visas den första - Stranger Than Paradise - av fem Jim Jarmusch-filmer på SVT. I morgon visas Down by Law och på onsdag Mystery Train. Nästa vecka är det dags för Night On Earth och Ghost Dog - Samurajens väg. Night On Earth är en mina favoritfilmer.

I den sveper kameran över jorden och landar slutligen i Los Angeles. Efter en kort visit i Hollywood fortsätter vi till New York, Paris, Rom och slutligen Helsingfors. I varje episod får vi följa med en av stadens taxichaufförer på jobbet under en timma. Mellan varje förflyttelse vrids klockorna tillbaka vilket får till följd att episoderna utspelar sig samtidigt. I Los Angeles får vi följa Corky, spelad av Winona Ryder. Hon plockar upp en rollbesättare och får frågan om hon vill bli filmstjärna. I New York möter vi en Östtysk taxichaffis som vare sig hittar i stan eller kan köra bil. I Paris plockar en chaufför från Elfenbenskusten upp en blind kvinna och tankar kring att vara blind uppstår. I Rom pratar Roberto Benigni en präst bokstavligen till döds under en körning genom stan. I den här filmen problematiseras identitet på ett väldigt intressant sätt. Musik av Tom Waits.

3 kommentarer:

Play A While sa...

Flera av dessa filmer är kanon. Stort tack till den fantastiska biografen Fyrisbiografen i Uppsala där jag sett så många bra independentfilmer för en billig penning!!!

Jenny,Nokia och Leo sa...

Jag såg bara sista 5 minuterna av filmen igår, men Anders såg hela och sa den var jättebra. Kul och annorlunda :D Ska försöka se någon av de andra filmerna om jag är ledig, för annars jobbar jag kvällar och missar tv-soffan.

Susanne Lindström sa...

Henrik: Varför finns inte såna bigrafer överallt?!

Jenny: Down by Law är en helt underbar film. Synd att du missade den. Jag fullständigt älskar tystnaden och de utdragna, närgångna tagningarna.