söndag 20 juli 2008

Viltspårsträning

Idag har vi tränat viltspår med hundarna. Som många vet har vi stora förväntningar på Pippi som är en fena på att spåra. Jag lade lika långa spår, ca 300 m, med två vinklar till båda idag, men utan bloduppehåll till Nietzsche. Spåren fick ligga i ca 5 timmar. Pippi började med sitt spår. Det gick lika bra som vanligt ända fram till slutet. När det var ca 10 meter kvar var det precis som om spåret var helt borta. Hon gick runt och runt men hittade det inte själv. Jag fick hjälpa henne lite och då hittade hon till slut fram till klöven. Platsen där spåret försvann var öppen och det blåste ganska mycket. Förmodligen hade spåret flyttats ganska långt i vinden. Tur att det inte var anlagsprov för då hade det gått åt helsike! Nietzsche klarade sig bättre än Pippi idag. Lugnt och metodiskt, med några snurrar, tog han sig fram till klöven. Båda gick väldigt lugnt och sansat. I veckan ska jag lägga längre och klurigare spår och med bloduppehåll till båda. Om de klarar det ska jag ta kontakt med Per, som är domare här uppe, och boka in tid för anlagsprov. Det är ju ingen katastrof om de misslyckas. Då är det bara att prova igen lite senare.

2 kommentarer:

Jenny,Nokia och Leo sa...

Skojigt med anlagsprov på G, då får vi hålla tummarna för er!!!

Susanne Lindström sa...

Jenny: Pippi kom av sig igen. Hon skulle bajsa mitt upp i spårandet och tappade bort sig. Jag hade lagt ett spår på 600 meter och det gick jättebra ända tills hon blev bajsnödig. Pippi sätter sig inte bara bjasar hur som helst. Hon snurrar runt länge innan hon hittar en lämplig plats. Jag lärde mig i alla fall något: "Se till att hundarna är ordentligt rastade innan de går ut i spåret". :D Nietzsche gick ett 300-metersspår med bloduppehåll och skötte sig utmärkt!