söndag 8 juni 2008

Regn och kallt

Här är kontrasterna i vädret inte måttliga. I torsdags var det sol och över 30 grader varmt, idag är det regn och 12 grader. Skönt dock att det regnar (men varför måste det vara så kallt?). Naturen behöver det. När jag och hundarna varit ute i skogen och gått har det knastrat av torra växter under fötterna. På berghällarna har både renlaven och ljungen torkat helt och hållet. Det ska bli íntressant att se om ljungen kan ta sig efter denna torka.

Skogen är full av blåbärskart. Nu får de en chans att utvecklas till bär. Inte för att jag är speciellet intresserad av att plocka, men plock till en paj kan jag sträcka mig till. När jag var barn blev jag alltid medtvingad ut i bär- och svampskogen av mina föräldrar. Det förstörde troligtvis mitt intresse för bärplockning totalt, men jag vistas gärna i skogen, helst med hundarna som sällskap.

Inga kommentarer: