torsdag 12 juni 2008

God mat

Vi hör inte till grillfolket. Vi snarare lider när våra grannar sätter igång sina grillar och sprider odör i området. Jag har svårt för grillat eftersom det (när man äter hos någon annan) ligger kött på grillen. Eftersom jag är vegetarian trivs jag bäst med "vegetariska" grillar. Jag kan inte för mitt liv äta grönsaker eller annat som legat tillsammans med kött. Det får mig att må illa. Om vi hade en egen grill skulle ju det inte vara något problem. Här hemma har vi till och med en "vegetarisk" stekpanna och en köttpanna. Allt för att min mat inte ska besudlas av det "hemska" köttet! Nu till recept som passar utmärkt till grillat om man känner för det.

Sötpotatissallad
1 stor sötpotatis eller flera mindre
olivolja, salt, svartpeppar
Skala och skär potatisen i tärningar, lägg i en långpanna.
Ringla oljan över, salta och peppra. Ungsbaka i ca 20 min.
Det går väldigt fort så var med. Låt potatisen svalna.
Blanda den sedan med bladspenat (eller babyspenat) och 2 avocado. Ringla över
olivolja, salta och peppra. Grovriv en fetaost och lägg över. Hur gott som helst!

Mangosalsa
2 mogna mango
1 rödlök
2 salladslökar
1 röd chili
1 lime, rivet skal och saft
ca 3 msk olivolja, salt och peppar
färsk koriander
Finhacka, blanda och njut!

Paprikasås
100 g skållad mandel
ca 3 rostade inlagda paprikor
1 msk rödvins- eller (helst) blodapelsinvinäger
2 vitlöksklyftor
1 tsk chili flakes
Mixa och häll i 2 dl olivolja och 1 dl solrosolja
i en tunn stråle medan mixern går
Klart att av avnjuta! Supergott!

Inga kommentarer: